Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Relationship between delay and the need for stations on single-track lines for train passing
Rok: 2022
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport problems 2022 : proceedings
Název nakladatele: Silesian University of Technology
Místo vydání: Katowice
Strana od-do: 87-98
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vztah mezi zpožděním a potřebou dopraven pro křižování vlaků na jednokolejných tratích Příspěvek je zaměřen na jednokolejné železniční tratě s malým rozsahem dopravy v podmínkách periodického jízdního řádu. Je řešena otázka, kam na takových tratích umístit dopravny umožňujících křižování vlaků. Výzkum probíhá na 3 úrovních – čistě analytické; mesoskopické simulace a makroskopické simulace. Pro každou z těchto úrovní jsou navrženy další ukazatele, umožňující rozšířit posouzení železničního provozu. Těmito ukazateli jsou: optimální poloha místa křižování; rozdíl oproti optimální poloze; variační rozpětí polohy místa křižování; počet křižování v místě (dopravně). Přestože simulace obecně poskytuje partikulární výsledky, je zřejmé, že podíl zpožděných vlaků a střední hodnota zpoždění mají klíčový vliv na stabilitu provozu. Dopravny umožňující křižování by měly být umísťovány co blízko sebe v těsném okolí optimálního místa křižování. Jednoduchý makroskopický model pro provoz v rámci periodického jízdního řádu je prezentován jako ilustrace kontextů, ve kterých mohou být dosažené výsledky uplatněny. Kapacita železniční infrastruktury; železnice; jednokolejná železniční trať; simulace; jízdní řád; křižování vlaků
eng Relationship between delay and the need for stations on single-track lines for train passing The paper is focused on single-track railway lines with low volume of operation under period timetable. The issue, where the stations allowing passing of trains should be located on such lines is solved. The research is conducted on 3 levels of analytic assessment; mesoscopic and macroscopic simulation modelling. Indicators extending possibilities how to assess railway operation in this case are proposed for each level – optimal location of passing place; difference from an optimal passing place; range of variation by position of passing places; number of utilizations of individual stations for passing. Even though simulation has particular nature, it is visible that ratio of delayed trains and mean value of train delay have an important role on the stability of operation. Stations allowing passing should be located close one to another in neighbourhood of an ideal passing place. Simple macroscopic model for periodic timetable operation is also presented as an illustration of context, in which research results should be applied. capacity of railway infrastructure, railway, simulation. timetable