Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

RegioRail-GNSS Train-Positioning System for Automatic Indications of Crisis Traffic Situations on Regional Rail Lines
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Applied Science - Basel
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze RegioRail-GNSS Systém pro automatickou indikaci polohy vlaků a detekci krizových situacích na regionálních železničních tratích Primárním cílem článku je představit (i) původní koncepci řešení identifikace aktuální poloh kolejových vozidel s využitím celosvětově rozšířeného systému GNSS a (ii) její následné využití v oblasti doplňkové podpory dispečerského řízení železniční dopravy na regionálních tratích. Představené řešení identifikace polohy kolejových vozidel využívá původní vícevrstvý datový model železniční sítě. Nad tímto modelem jsou implementovány původní algoritmy, které jsou zaměřeny na jeho automatické vybudování (na úrovni databázového serveru) přímo z oficiálních bázových dat popisujících železniční infrastrukturu. Dále je pozornost věnována verifikaci navrženého modelu s důrazem na vyhodnocení validnosti spárované informace o poloze dopravního elementu s příslušnými referenčními body v rámci modelu železniční sítě. Pro potřeby ověřování schopnosti modelu detekovat nestandardní/krizové provozní situace jsou uplatňovány simulace železničního provozu. Příslušné simulační experimenty se zaměřují na vyhodnocování vzájemných poloh více vlaků a provádění detekcí vybraných krizových situací (např. protisměrných jízd vlaků), predikcí brzdných drah vlaků apod. Představena je rovněž možnost využívání webových služeb pro potřeby distribuce informací o poloze vlaků, o aktuálních zpožděních vlaků a o predikcích jízdních dob zpožděných vlaků pro daný časový výhled. model; železniční; infrastruktury; určování; polohy; vlaků; simulace; provozu; detekce; krizových; situací
eng RegioRail-GNSS Train-Positioning System for Automatic Indications of Crisis Traffic Situations on Regional Rail Lines The identification of the position of rail vehicles plays a crucial role in the control of rail traffic. Available, up-to-date information on the position of vehicles allows us to efficiently deal with selected traffic situations where the position of vehicles is very important. The main objective of this article is to introduce (i) a concept of a solution for identification of the current position of rail vehicles based on the worldwide-recognized system of the GNSS with the use of an original railway network data model, and (ii) the use of this concept as supplementary support for the dispatcher control of rail traffic on regional lines. The solution was based on an original, multilayer rail network data model supporting (i) the identification of rail vehicle position and (ii) novel algorithms evaluating the mutual positions of several trains while detecting the selected crisis situation. In addition, original algorithms that enable automatic network model-building (on the database server level) directly from the official railway infrastructure database were developed. The verification of the proposed solutions (using rail traffic simulations) was focused on the evaluation of (i) the changing mutual positions (distances) of trains on the railway network, (ii) the detection of nonstandard or crisis traffic situations, and (iii) the results of the calculations of necessary braking distances of trains for stopping and collision avoidance. The above verification demonstrated the good applicability of the proposed solutions for the potential deployment within supplementary software support for real traffic control. The described concept of the supplementary support determined for railway traffic control (using the localization of trains by means of the GNSS) is intended mainly for regional, single-rail lines. This type of line is very often not sufficiently equipped with standard signaling and interlocking equipment to ensure the necessary traffic safety. Therefore, wh railway infrastructure models; train positioning; railway traffic simulation; detect crisis situations