Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Radar based passive measurement of vehicle speed in optical spectrum
Autoři: Rejfek Luboš | Brázda Vladimír
Rok: 2012
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: 7th European Conference on Radar in Meteorology and Hydrology (ERAD 2012)
Název nakladatele: Météo-France
Místo vydání: Paris
Strana od-do: 1-6
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pasivní měření rychlosti vozidel v oblasti optického spektra Aktivní systémy vyžadují vyzařování energie, to představuje proti pasivním systémům zvýšené nároky na napájení. Dalším problémem aktivních systémů je jejich detekovatelnost sledovaným objektem, ten se pak může přizpůsobit dříve, než dojde k přesnému změření. Ze zmíněných důvodů bylo rozhodnuto navrhnout a zkonstruovat pasivní systém na měření rychlosti objektu. Navržený systém vychází z principů klasických pasivních radiolokátorů pro detekci polohy cíle. Rozdílem proti klasickým pasivním radarům je určování rychlosti sledovaného cíle, aniž by se určovala jeho poloha. V navrženém zařízení je využito dvou snímačů optického záření. Každý snímač sleduje výkyvy intenzity optického záření v určené oblasti. Na signál z jednoho senzoru se použije autokorelační funkce (metoda sumy absolutní hodnoty nejmenších odchylek, metoda nejmenších čtverců) k určení nulové pozice, na druhý signál se použije vzájemná korelační funkce, rozdílem globálních extrémů se zjistí počet vzorků, o které jsou signály posunuty. Ze známé vzorkovací frekvence a vzdálenosti sledovaných oblastí se dopočítá rychlost objektu. Pro zlepšení výsledků bylo nasazeno zpracování dat podobné tomu, které se používá v běžných radarech. Jedním z postupů bylo odstranění stejnosměrné podstavy. Dále se signál filtroval pomocí klouzavého průměru. Aby bylo možné realizovat metody nejmenších čtverců a sumy absolutních hodnot odchylek, musely být signály uměle prodlouženy o ustálenou hodnotu. Zařízení pro sběr dat bylo sestaveno pro připojení k USB, vlastní zpracování a vyhodnocení dat obstarává počítač. Chyby v určování jsou zá-vislé na rychlosti sledovaného objektu, vzorkovací frekvenci a vzdálenosti senzorů. Čím větší je rychlost objektu, tím větší musí být pro zachování přesnosti vzorkovací frekvence, nebo vzdálenost senzorů, případně obojí v rovnováze. Zařízení bylo testováno primárně pro měření rychlosti vozidel v obci. radar; měření rychlosti vozidel
eng Radar based passive measurement of vehicle speed in optical spectrum Active systems of speed measurement require radiation of an energy. It means increased power requirements in comparison with passive systems. Another disadvantage of active systems is their detectability by the measured objects which can adapt the speed just before they are correctly measured. For these reasons we decided to design and construct a passive system for measuring the speed of the object. The proposed system is based on the classical principles of passive radar for detecting target position. Difference from the classical passive radars is the speed determination of the object without determination the position. There are two sensors of an optical radiation used in the device. Each sensor monitors fluctuations in the intensity of the optical radiation in a specific area. To determine the zero position an autocorrelation function is used to process signal from the one sensor. A cross-correlation function is used to process signal from the second sensor. Difference between global extremes gives the shift between the signals (number of samples). Speed of the object is computed from known sampling frequency and from the distance of the monitored areas. Data processing used in classical radars have been applied to improve the results. Removing the DC base was one of the procedures. The signal was filtered also by moving average. The datalogger uses USB interface, all data processing is done in a computer. Errors in determination depends on the speed of the monitored object, sampling frequency and the distance of the sensors. The higher velocity of object, the higher sampling frequency or the higher distance of sensors must be for the high accuracy of the system. The device has been tested primarily for the vehicle speed measurement in the city or village, where the drivers are quite often fined for speeding. Vehicle speed measurement