Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Research of actively controlled air-suspended seat for vehicles
Autoři: Apetaur Milan | Barbora Jaromír | Buchta Jaroslav | Janeček Bedřich | Kupka Libor | Marek Martin | Šklíba Jan | Lufinka Aleš
Rok: 2009
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Vibroengineering
Název nakladatele: Vibromechanika
Místo vydání: Vilnius
Strana od-do: 421-433
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vývoj aktivně řízeného vzduchově odpruženého sedadla pro vozidla V článku jsiou diskutovány přenosové charakteristiky pasivních sedadel. Dále jsou prezentovány přenosové charakteristiky vyvíjeného aktivního sedadla. Stručně je popsán řídicí systém sedadla. Uváděny jsou výsledky testů sedadla v laboratorních podmínkách s figurinou se dvěma stupni volnosti a v podmínkách provozu na zkušebním polygonu a na běžných vozovkách. Popisovány jsou i plánované testy na zařízení se šesti stupni volnosti v laboratorních podmínkách, které budou prováděny přímo s člověkem. Sedadlo řidiče; aktivní vibroizolace; pneumatická pružina; měření na vozidle.
eng Research of actively controlled air-suspended seat for vehicles Transmissibility characteristics of passively suspended seats are discussed. Transmissibility of the developed actively suspended seat, demanded at the start of the development, is shown. Control hardware and software of the seat are briefly described. Laboratory testing procedures with 2DOF dummy and their results on passively and developed actively suspended seats are shown. On-road measurements of suspended seats with driver on a truck were carried out. Results showed active involvement of the person, sitting on any suspended seat, on the control of his motion not only on bad tracks but on good roads as well. General approach for choice of optimal seat transmissibility from theoretical 1DOF models, without regarding the role of the seat´s occupant shows to be dubious. Laboratory tests of the actively suspended seat with real persons are therefore prepared. Test rig with 6DOF, on which the experiments will be carried out, is briefly described. Driver seat; active vibration isolation; pneumatic spring; on-road measurements.