Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Multicriteria evaluation of variants as a decision-making support within rail-traffic simulations
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 33rd European Modeling & Simulation Symposium (EMSS 2021)
Název nakladatele: CAL-TEK SRL
Místo vydání: Rende
Strana od-do: 140-146
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vícekriteriální hodnocení variant jako podpora rozhodování v simulacích železničního provozu Tento příspěvek pojednává o metodách automatických podpor rozhodování v simulovaném železničním provozu v mezoskopických simulačních nástrojích. Konkrétně srovnává metodu vícekriteriálního hodnocení variant (užitou v operativním řízení) s ostatními metodami optimalizace, použitými v simulaci železniční dopravy (například simulaci provozu v železničních stanicích). Je představen simulátor a jeho výstupy, které jsou později použity k porovnání metod. Dále jsou popsány některé metody automatického operativního řízení. Metoda vícekriteriálního hodnocení variant je implementována a srovnána s (i) metodou prioritního plánování a (ii) metodou vnořených simulací v souvislosti s minimalizací zpoždění vlaků. Nakonec jsou zhodnoceny a diskutovány výsledky. Modelování a simulace, simulace železničního provozu, vícekriteriální hodnocení variant, operativní řízení
eng Multicriteria evaluation of variants as a decision-making support within rail-traffic simulations This contribution discusses different methods of automatic decision-making support in simulated railway traffic within mesoscopic simulation tools. Concretely, this article compares the method of multicriteria evaluation of variants (utilized in the process of operative control) to other optimization methods exploited within rail-traffic simulation (e.g. reflecting rail traffic within railway stations). The used simulator and its features are described, as well as its outputs, which are used for statistical evaluation of the individual supports. Further, certain methods of automatic operative control are discussed as candidates. The method of multicriteria evaluation of variants is implemented and compared to (i) priority planning and (ii) nested/recursive simulations, in terms of minimization of train delays. At the end, the results are evaluated and discussed. Modelling and simulation; rail-traffic simulation; multicriteria evaluation of variants; operative control