Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A Framework for Certification of Train Location Determination System Based on GNSS for ERTMS/ETCS
Autoři: Filip Aleš | Sabina Salvatore | Rispoli Francesco
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: International Journal of Transport Development and Integration
Strana od-do: 284-297
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Rámec pro certifikaci systému určování polohy vlaku na základě GNSS pro ERTMS/ETCS Koncepce virtuální balízy byla prakticky předvedena a je sdílena v rámci komunity ERTMS jako prostředek náhrady fyzických traťových balíz zavedením systému určování polohy vlaku (LDS) na základě GNSS. To dokazují jak výsledky posledních a současných projektů VaV podpořených Evropskou unií (např. 3InSat, ERSAT EAV, STARS, RHINOS, NGTC). Aby bylo možné implementovat LDS s vysokou integritou bezpečnosti do ERTMS/ETCS a používat jej v železničním provozu v členských státech EU, je nutné systém LDS navrhnout a schválit podle příslušných evropských a národních předpisů. To znamená, že tento systém LDS a jeho integrace do ERTMS musí projít certifikačním a schvalovacím procesem v souladu s platnými normami CENELEC a předpisy EU. Tento článek se zabývá procesem certifikace systému LDS jako nového interoperabilního prvku ERTMS / ETCS. Zvláštní pozornost je věnována strategii certifikace v případě využití externí bezpečnostní služby GNSS prostřednictvím augmentační sítě.
eng A Framework for Certification of Train Location Determination System Based on GNSS for ERTMS/ETCS The Virtual Balise concept has been demonstrated and shared among the ERTMS community as a mean to replace the physical balises by implementing a train Location Determination System (LDS) based on GNSS. It is evidenced both by the results of recent and current EC-supported R&D projects (e.g. 3InSat, ERSAT EAV, STARS, RHINOS, NGTC), the Sardinia Trial Site (Cagliari – San Gavino double track lines) equipped with a ERTMS Level 2 based system with Virtual Balises and the Ansaldo STS Freight SIL 4 ERTMS Level 2 system based on GPS L1 positioning system in commercial service in Australia. In order to introduce the safe high-integrity LDS system into ERTMS/ ETCS and use it in railway operations in EU member states (MSs), it is necessary to develop and to authorize it according to relevant European and national regulations. It means that this LDS and its integration into ERTMS must pass through a certification and authorization process compliant with the applicable CENELEC standards and EU regulations. This article deals with a possible certification process of a train LDS as a new subsystem of the ERTMS/ETCS interoperability constituents. Special attention is paid to a possible certification strategy in case of external GNSS safety-of-life service employment via an augmentation network. A possible certification framework for the whole LDS comprising on-board and trackside subsystems is outlined as well. Since the introduction of GNSS into ERTMS/ETCS represents a significant change within EU railway network, then the required common safety method must be applied. In this framework, a new pilot line has been launched by RFI with Ansaldo STS aiming to contribute to the identification of a possible certification process for deploying an ERTMS Level 2, baseline 3 with GNSS localization and public telecom solutions by 2020. certification; EGNOS; Galileo; GNSS; GPS; railway signalling; safety; safety case