Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Application of game theory in e-commerce
Autoři: Pozdílková Alena | Komárek Ondřej
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Mathematical Methods in Economics : conference proceedings
Název nakladatele: Matfyzpress
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 445-450
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Teorie her a její aplikace v e-commerce Aplikace principů teorie her na podnikání a ekonomiku je stejně stará jako samotná matematická disciplína. Důvody jsou zcela jasné: interakce se zákazníky, obchodními partnery a konkurenty ve většině případů odpovídají modelům v teorii her. To je dále podpořeno rozšířením informačních technologií a elektronického obchodování. Zde se zákazník a obchodník dostanou do situací, které lze modelovat podobně jako racionální hráče určitých her. Teorie her se nedávno začala zabývat stále větším českými i zahraničními internetovými obchody. Téměř každý internetový obchod má velké množství dobře shromážděných údajů o svých zákaznících, jejich chování a cenovém odhadu prodeje produktů ve formě minulých obchodů. Nicméně, podle rozsáhlých statistik, byly prozkoumány jen některé z možných způsobů využití, a to především v oblasti doporučení inteligentních výrobků pro jednotlivé zákazníky. Ale tyto možnosti zde nekončí. Použití teorie her je také možné v kombinaci se statistickými metodami - vytvořit komplexní strategické postupy pro maximalizaci zisku. Toho lze dosáhnout buď přesouváním produktů podle skupin zákazníků, individuálním prodejem blesků nebo cílenou cenovou manipulací. Cílem tohoto článku je aplikovat herní teorii a statistické metody (analýza siluet, klastrová analýza apod.) do sféry e-commerce. To vytvoří teoretický základ, který vám pomůže s praktickými výpočty. Kromě teoretické části bude celý problém testován pomocí automatizovaného nástroje pro podporu rozhodování v reálném internetovém obchodě Teorie her; e-commerce; siluetová analýza; shluková analýza.
eng Application of game theory in e-commerce The application of principles of game theory to business and economics is as old as the mathematical discipline itself. Reasons for this are quite clear: Interactions with customers, business partners, and competitors, in most cases, closely match models in game theory. This is further enhanced by the expansion of information technology and e-commerce. Here the customer and trader get into formal situa-tions that can be modeled similarly to rational players of certain games. Game the-ory has recently begun to address increasingly large Czech and foreign online stores. Almost every e-shop has a large amount of well-sorted data about its cus-tomers, their behavior and price reflection on product sales in the form of past or-ders. Nevertheless, only a few of the possible uses have been explored, mainly in the field of intelligent product recommendation to individual customers, according to extensive statistics. But these options do not end here. The application of the game theory is also possible, in combination with statistical methods, to create complex strategic procedures to maximize profit. This can be achieved, whether by reordering products by customer groups, individual flash sales or targeted price manipulation. The aim of this article is to apply game theory and statistical meth-ods (silhouette analysis, cluster analysis etc.) to the e-commerce sphere. This will create a theoretical basis to help with practical calculations. In addition to the theo-retical part, the whole issue will be tested using an automated decision support tool in a practical online store. Game theory; e-commerce; silhouette analysis; cluster analysis.