Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Historie digitálního umění: Náhoda, počítač a Linie Zdeňka Sýkory
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: 37. mezinárodní konference Historie matematiky
Název nakladatele: Matfyzpress
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 137-146
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Historie digitálního umění: Náhoda, počítač a Linie Zdeňka Sýkory Digitální výtvarného umění může být čistě generovaného počítačem (jako jsou fraktály, nebo různé křivky), kresby mohou být určeny pomocí náhodných generátorů nebo určitými kreslícími algoritmy. Cílem tohoto článku je prezentovat historii využití náhodnosti ve výtvarném umění. Při umělecké tvorbě počítač a algoritmus nemohou pracovat v izolaci od malíře. Na počátku je ideologický koncept, idea nebo princip tvorby. Malíř může využívat počítač jako nástroj pro vytváření uměleckých děl pouze jeho propojením s idejemi. V příspěvku jsou prezentovány některé průkopnické digitální obrazy a popsány metody jejich tvorby. Zvláštní pozornost je věnována českému malíři Zdeňku Sýkoru. Podrobně je zde prezentována konstrukce Sýkorových Linií. Historie digitálního umění; náhodná čísla jako nástroj umělecké tvorby; počítačové umění; český malíř Zdeněk Sýkora; konstrukce Linií Zdeňka Sýkoru
eng The history of digital art: randomness, computer and Lines of Zdenek Sykora Digital fine art can be purely computer generated, such as fractals, or various shapes can be created and drawn by using random generators or using certain drawing algorithms. The aim of the article is to present the history of using random events in art. A computer and algorithm can not work in isolation without a painter — throughout the whole art process. At the beginning of the work, here is an ideological concept, idea or principle of creation. The painter gets a tool for creating works of art only by connecting computers with an idea. Several pioneering digital paintings have been presented. Special outcome is given to the Czech painter Zdeněk Sýkora. In detail, the algorithm of construction of Sýkora’s Lines is studied. History of digital art, random numbers as a tools of artistic process, computer drawings, Czech painter Zdenek Sykora, idea of Zdenek Sykora’s Lines construction