Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The sophisticated routing control of the bogie
Autoři: Doleček Radovan | Černý Ondřej | Němec Zdeněk
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the Biennial Baltic Electronics Conference
Název nakladatele: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Místo vydání: New York
Strana od-do: 233-236
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Progresivní řízení směrování podvozku Příspěvek se zabývá problematikou zlepšování vlastností vozidla s novou koncepcí podvozku. Cílem výzkumu je snížení opotřebení železničních kol a kolejnic, snížení ztrát trakční energie a zvýšení komfortu jízdy. Pro tento účel je vytvořeno experimentální kolejové vozidlo se speciální konstrukcí podvozku, na kterém se provádí experimentální vývoj a testování řídicích algoritmů pro směrování a optimalizaci pozice podvozku. Vozidlo je poháněné trakční baterie. Toto vozidlo má otočný podvozek s nezávisle se otáčejícími koly poháněnými synchronními motory s permanentními magnety. řízení, podvozek, železniční vozidlo, směrováí, trakční pohon, PMSM, energetické ztráty
eng The sophisticated routing control of the bogie The paper deals with the problems of improving of vehicle characteristics with the new conception of bogies. The goal of research activities is wear reduction of rail wheels and tracks, wear reduction of traction energy losses and increasing of running comfort. For this purpose the experimental rail vehicle with special construction including control algorithms for routing optimization of bogie powered by traction battery is utilized. This vehicle has a rotary bogie with independent rotating wheels driven by permanent magnets synchronous motors and a solid axle. The designed testing control is implemented to the superset control system of this experimental rail vehicle. The traction requirements and curve track radius have an effect to the control. The wheel forces in bogie are measured by large number of the tensiometric sensors and other various vehicle sensors for evaluation of testing control effect. This control including sophisticated routing is verified and corrected according to individual traction and driving characteristics. control, bogie, rail vehicle, routing, traction drive, PMSM, energy lossy