Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Optimal operation scheduling and platform track assignment in a passenger railway station
Autoři: Jánošíková Ľudmila | Kavička Antonín | Bažant Michael
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Název nakladatele: SAGE Publications
Místo vydání: London
Strana od-do: 271-284
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Optimální provozní plánování a přidělování nástupišť v rámci osobní železniční stanice Příspěvek se zabývá vybranými problémy spojenými s řízením provozu osobní železniční stanice v reálném čase. Zpoždění přijíždějících vlaků mohou narušit platný grafikon vlakové dopravy a plán přidělení kolejí. V takových případech musí dispečer operativně řešit problémy spojené s potenciálními konflikty při stavění vlakových cest. V rámci příspěvku je formalizován proces rozhodování dispečera pomocí metod matematického programování. Vstupy do matematického modelu odrážejí potenciální zpoždění příchozích vlaků. Výstupy z modelu se soustředí na řešení problému která nástupištní kolej má být přidělena přijíždějícímu vlaku a dále jak dlouho mají čekat přípojné vlaky na zpožděný vlak na příjezdu do stanice. Příslušná účelová funkce aplikuje multikriteriální přístup se dvěma cíli: snížení vlivu zpoždění na vlaky na odjezdu (tj. minimalizaci odchylky od platného jízdního řádu) a zároveň minimalizace nepohodlí způsobované cestujícím. Výše uvedený model může být použit na podporu dispečerského řízení v reálném čase nebo jako součást simulačního modelu provozu železniční stanice. osobní železniční stanice, optimální plánování provozu, přidělování nástupištních kolejí, smíšené celočíselné programování, simulace dopravního provozu
eng Optimal operation scheduling and platform track assignment in a passenger railway station The paper deals with selected problems related to the real-time operation management of a passenger railway station. Delays of incoming trains can disturb the valid timetable and the track assignment plan. In such situations the dispatcher has to flexibly solve problems related to potential train route conflicts. This paper aims at formalising the dispatcher’s decision-making process using the methods of mathematical programming. Inputs to the mathematical programming model reflect potential delays of incoming trains. Outputs from the model concentrate mainly on solving the following problems: which platform track is to be assigned to an arriving train, and how long connecting trains are supposed to wait for the delayed incoming train. The objective function applies a multi-criteria approach with two goals: to reduce the influence of the delays of departing trains (i.e. to minimise the deviations from the valid timetable), and, at the same time, to minimise the inconvenience caused to passengers. The model mentioned above can be used to support the dispatching control of the real-time traffic or as a part of a railway station simulation model. passenger railway station; optimal operation scheduling; platform track assignment; mixed integer mathematical programming; traffic simulation