Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vývoj aktivně řízené sedačky řidiče
Autoři: Kupka Libor
Rok: 2009
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Dopravní systémy 2009 (sborník příspěvků)
Název nakladatele: Institut Jana Pernera, o.p.s.
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 227-239
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vývoj aktivně řízené sedačky řidiče V řadě vozidel je pro izolaci řidiče od vibrací podlahy vozidla používána odpružená sedačka. Typickým příkladem jsou těžké nákladní automobily, jak pro silniční, tak i pro terénní provoz. Běžně vyráběné sedačky (pasivní) jsou odpruženy vzduchovou pružinou, která je zásobována tlakovým vzduchem ze zásobníku vozidla, a vybaveny hydraulickým tlumičem. Z důvodu problematického chování tlumiče v nadrezonančních oblastech, není tento použit, a jeho účinky jsou vhodně nahrazovány řídicím algoritmem. Po sérii laboratorních zkoušek, prováděných v Hydrodynamické zkušebně na TU v Liberci, bylo při řízení vzduchové pružiny jakožto akčního členu, tedy bez použití tlumícího elementu, dosaženo velmi dobrých výsledků vibroizolace. Další testy aktivní sedačky byly následně prováděny i na reálných vozidlech na zkušebním polygonu společnosti Tatra. Příspěvek přináší stručný popis realizovaného řešení a porovnání dosažených vibroizolačních vlastností nově vyvinuté aktivní sedačky s vlastnostmi sedačky klasické konstrukce. Sedadlo řidiče;aktivní vibroizolační systém;vzduchová pružina;tlumič
eng Research of Actively Controlled Driver's Seat The common passive vibration isolation systems of most frequently consist from springs and hydraulic dampers. Results of some measurements on the developed active seat and on passive driver?s seats are presented in this paper. Seats were measured in laboratory on a hydroelectric rig and tested in a truck at TATRA proving ground. Driver s seat;active vibration isolation system;air spring;damper.