Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Podpora optimálního operativního plánování provozu v osobních železničních stanicích
Autoři: Jánošíková Ľudmila | Bažant Michael | Kavička Antonín
Rok: 2009
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Perner´s Contacts
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 91-114
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Podpora optimálního operativního plánování provozu v osobních železničních stanicích Článek se zaměřuje na vybrané problémy spojené s operativním řízením provozu osobních železničních stanic. Typickým problémem je výskyt zpoždění vlaku na příjezdu, což může mít za následek narušení platného jízdního řádu a plánu obsazení kolejí. Za této situace musí dispečer operativně řešit problémy spojené s potenciálním výskytem konfliktů vzhledem k jízdám vlaků. Pozornost je věnována formalizaci modelu dispečerova rozhodovacího procesu s využitím metod matematického programování. Vstupy do modelu odrážejí potenciální zpoždění přijíždějících vlaků. Výstupy z modelu řeší zejména problémy: kterou nástupištní kolej přidělit přijíždějícímu vlaku a jak dlouho mají čekat přípojné vlaky na zpožděný přijíždějící vlak. Účelová funkce uplatňuje multikriteriální přístup sledující dva cíle: redukovat vliv zpoždění vlaků na odjezdu na provoz v železniční síti a zároveň minimalizovat potíže působené cestujícím. osobní železniční stanice;operativní plánování;přidělování nástupišťních kolejí;smíšené celočíselné programování;simulace provozu
eng Support of optimal operative planning related to passenger railway stations The paper deals with problems arising in a passenger railway station during realtime operation when delays of incoming trains can disturb the timetable and the platform allocation plan. In such a situation a dispatcher must operatively solve the problems related to possible conflicts of train movements. In the paper, a dispatcher?s decision-making process is formalised using a mathematical programming approach. Inputs to the model contain potential delays of incoming trains. Outputs from the model are decisions on: which platform track is to be assigned to the arriving train and how long connecting trains should wait for the incoming delayed train. The objective function combines multiple criteria which encompass two goals: to reduce disturbance propagation through the railway network, i.e. to minimise deviations from the timetable, and at the same time to minimise the inconvenience put to the passengers. passenger railway station;operative scheduling;platform track assignment;mixed integer programming;traffic simulation