Pasivní zaměřovač pro zabezpečení a zvýšení přesnosti ADS-B/MLAT systémů
Poskytovatel: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program: TRIO (2016-2021)
Období realizace: 01.07.16 - 31.12.19
Pracoviště:
Fakulta elektrotechniky a informatiky - Katedra elektroniky a rádiových systémů
Hlavní řešitel: Bezoušek PavelSpoluřešitelé: Zálabský Tomáš
Popis:
Cílem projektu je vyvinout funkční vzor pozemní stanice pro pasivní určení elevace a azimutu letadel, vybavených palubním odpovídačem. Zařízení, založené na adaptivních mnohasvazkových a MIMO anténních systémech, využívající nejmodernější technologie mikroelektronických součástek včetně nejnovější generace programovatelných hradlových polí (FPGA) poskytne nezávislý zdroj informace o vzdušném prostoru, zvýší užitné vlastnosti současných pasivních přehledových systémů (např. ADS-B, MLAT) prostřednictvím validace směru příchodu signálu a dále zvýší přesnost multilateračních systémů (MLAT) nezávislým měřením výšky cíle. Zařízení výrazně přispěje k překonávání technických úskalí zavádění systému ADS-B jako hlavní navigační technologie budoucnosti. Těmito úskalími jsou především rušení (jamming) příjmu satelitního navigačního signálu palubními prostředky a úmyslné podvrhování nesprávné polohy letadla v ADS-B zprávách (spoofing). Konstrukční řešení bude umožňovat umístění ve venkovním prostředí i použití zařízení v mobilních sestavách.
Cílem projektu je vyvinout funkční vzor pozemní stanice pro pasivní určení elevace a azimutu letadel, vybavených palubním odpovídačem. Zařízení, založené na adaptivních mnohasvazkových a MIMO anténních systémech, využívající nejmodernější technologie mikroelektronických součástek včetně nejnovější generace programovatelných hradlových polí (FPGA) poskytne nezávislý zdroj informace o vzdušném prostoru, zvýší užitné vlastnosti současných pasivních přehledových systémů (např. ADS-B, MLAT) prostřednictvím validace směru příchodu signálu a dále zvýší přesnost multilateračních systémů (MLAT) nezávislým měřením výšky cíle. Zařízení výrazně přispěje k překonávání technických úskalí zavádění systému ADS-B jako hlavní navigační technologie budoucnosti. Těmito úskalími jsou především rušení (jamming) příjmu satelitního navigačního signálu palubními prostředky a úmyslné podvrhování nesprávné polohy letadla v ADS-B zprávách (spoofing). Konstrukční řešení bude umožňovat umístění ve venkovním prostředí i použití zařízení v mobilních sestavách.