Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Improved fuzzy decision support system for human-realistic overtaking in railway traffic simulations
Year: 2023
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Proceedings of the 35th European Modeling & Simulation Symposium (EMSS 2023)
Publisher name: CAL-TEK SRL
Place: Rende
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Vylepšený fuzzy systém podpory rozhodování pro realistické předjíždění v simulacích železniční dopravy V simulačním modelu železničního systému je nezbytné, aby chování vlaku při předjíždění bylo realistické. Mnoho simulačních nástrojů řeší tento problém pomocí jednoduchých řešení předjíždění, jako je například pohled vpřed. Ta bývají neintuitivní pro konfiguraci a často nejsou příliš realistická pro člověka. Cílem tohoto článku je navrhnout fuzzy systém, který lze snadno použít k simulaci realistické chování při předjíždění. Fuzzy systém byl zvolen proto, že tento přístup je vhodný pro rozhodování v lidském stylu. Předložený fuzzy systém bere jako vstupy jízdní řády, polohy vlaků, zpoždění, nárazníkové doby atd. a dává simulačnímu nástroji pokyny, zda daný vlak má nebo nemá být předjížděn. Na závěr je výkonnost systému vyhodnocena na případové studii simulující část železničního systému v České republice v okolí města Pardubice. podpora rozhodování; fuzzy systémy; železnice; simulace; doprava
eng Improved fuzzy decision support system for human-realistic overtaking in railway traffic simulations In a simulation model of a railway system it is a necessity, to have realistic train overtaking behavior during disturbances. Many simulation tools address this problem by using simple overtaking solutions, such as look ahead. These tend to be non-intuitive to configure and often not very human-realistic. The goal of this paper is to design a fuzzy system that can easily be used to simulate human-realistic overtaking behavior. A fuzzy system has been chosen because this approach is well-suited for human-style decision making. The presented fuzzy system considers timetables, train positions, delays, buffer times etc. as inputs and provides instructions to the simulation tool whether given train should or should not be overtaken. Finally the performance of the system is evaluated by a case study simulating a part of the railway system in the Czech Republic around the town of Pardubice. decision-making support; fuzzy systems; railway; simulation; transport