Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Fuzzy decision support system for human-realistic overtaking in railway traffic simulations
Year: 2023
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Informatics 2022 : 2022 IEEE 16th International Scientific Conference on Informatics : proceedings
Publisher name: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Place: New York
Page from-to: 345-350
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Fuzzy podpora rozhodování pro realistické předjíždění v simulacích železničního provozu V simulačním modelu železničního systému je kromě dalších klíčových algoritmů důležité správné chování předjíždění vlaků ve stochastických podmínkách. Tento problém je řešen v mnoha simulačních nástrojích zaměřených na železniční dopravu, které však nejsou příliš realistické s ohledem na chování člověka. Cílem tohoto článku je vytvořit realističtější systém podpory rozhodování o předjíždění pro použití v simulacích železničního provozu. Pro tento úkol byl zvolen fuzzy systém, protože fuzzy systémy jsou vhodné pro rozhodování podobné lidskému. Navržený fuzzy systém bere jako vstupy jízdní řády, polohy vlaků, zpoždění a rezervy a dává pokyny k předjíždění nebo nepředjíždění. podpora rozhodování; fuzzy systémy; simulace; železnice; doprava
eng Fuzzy decision support system for human-realistic overtaking in railway traffic simulations In a simulation model of a railway system it is important, besides other crucial algorithms, to have correct behaviour of train overtaking in stochastic conditions. This problem is being addressed in many simulation tools focused on railway traffic, however these are not very human-realistic. The goal of this paper is to create a more human-realistic overtaking decision support system for the use in railway traffic simulations. A fuzzy system has been chosen for this task as fuzzy systems are well-suited for human-like decision making. The fuzzy system designed takes into account timetables, train positions, delays and buffer times as inputs and provides an instruction to overtake or not overtake. decision-making support; fuzzy systems; simulation; railway; transport