Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Agentovo orientovaná simulácia dopravných uzlov
Authors: Kavička Antonín | Klima Valent | Adamko Norbert
Year: 2005
Type of publication: odborná kniha
Publisher name: EDIS Žilina
Place: Žilina
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Agentově orientovaná simulace dopravních uzlů Předmětem monografie je metodika prakticky použitelných simulačních modelů složitých obslužných systémů, hlavně však modelů dopravních uzlů jako systémů s dominantní nebo převažující funkcí přemísťování dopravních prvků. Výklad je založen na původní agentově orientované architektuře ABAsim ověřené na reálných projektech, přičemž je průběžně ilustrovaný případovou studií simulačního modelu seřaďovací stanice. Text se na relativně podrobné úrovni zabývá dvěma na první pohled značně vzdálenými disciplinami. První, klíčovou disciplínou je oblast informačních technologií, jmenovitě technologií tvorby a využití simulačních modelů komplexních obslužných systémů, druhou disciplínou je oblast dopravních technologií. I když je takovéto spojení možná trochu nezvyklé, je v tomto případě záměrné. Má-li být totiž simulační model komplexního obslužného systému úspěšně aplikovaný, musí v průběhu celého projektu úzce spolupracovat odborníci na informační technologie a odborníci na příslušné technologické procesy. Největší naději na úspěch má takovýto interdisciplinární tým tehdy, jestliže návrhář simulačního softwaru důvěrně zná technologické procesy (a tím i potřeby) simulovaného reálného systému a naopak, technolog dostatečně hluboce porozumí metodám (a tím i možnostem) simulačních technik. Publikace je určená hlavně odborníkům a studentům z oblasti aplikované informatiky pro studium problémů nasazení simulačních modelů v jedné důležité aplikační oblasti, ale i odborníkům a studentům z oblasti provozu železniční dopravy pro studium simulačních technik racionalizace zejména dopravních uzlů. Simulační model, autonomní agent, dopravní uzel
eng Agent-based simulation of transportation nodes The publication pays attention to the methodology of an utilisation of simulation models related to service (queuing) systems ? the main accent is put on simulation models reflecting transportation nodes as systems with dominant or prevalent function of transport elements removals. Explication is based on the original agent-based architecture of simulation models (ABAsim) verified within the frame of lots of real projects, whereas the prototype railway marshalling yard is utilised as an illustration case. The monograph presents two quite different disciplines. The first (crucial) one deals with area of information technologies, mainly technologies of building and utilisation of simulation models reflecting complex service (queuing) systems. The second discipline represents a subject of transportation technologies. In spite of the fact that such connection of the mentioned disciplines is not usual, within this book is intentional ? that is to say in order to successfully apply the simulation model of a complex service system it is necessary close cooperation between the professionals from the fields of (i) information technologies as well as (ii) relevant technological/operational processes. So, it is very convenient that a simulation model designer understands technological processes and on the contrary a technologist understands simulation techniques. The publication is determined namely to professionals and students from the field of applied informatics for a study of simulation models focused on one importation application domain. On the other hand, the specialists and students from the area of transportation systems can use the book as an tutorial of simulation techniques applicable to investigation and optimisation of transportation nodes. Simulation model, autonomous agent, transportation node